Spanjaarden en spuitbussen - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Henk Berk - WaarBenJij.nu Spanjaarden en spuitbussen - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Henk Berk - WaarBenJij.nu

Spanjaarden en spuitbussen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk

09 Juni 2009 | Spanje, Portomarín

De kilometers rijgen zich gestaag aaneen. Nadat de kinderen ons met een bezoekje blij hebben gemaakt proberen we het tempo weer wat op te voeren. Dat is niet zo eenvoudig, mede door het slechte weer en de enorme drukte op "de weg". We starten als het licht begint te worden en willen rond 14.00 uur binnen zijn anders zijn de bedjes bezet. Dat zorgt er voor dat we niet zo veel kilometers per dag kunnen maken. Daarentegen is de omgeving wel weer prachtig. Na de saaie Meseta zijn we nu in Gallicie aangekomen. Prachtig, heuvels die ons aan Zuid-Limburg doen denken, vriendelijke mensen, lekker eten. Maar veel, heel veel spanjaarden, die slechts de laatste 100 of 200 kilometer doen en zeer luidruchtig aanwezig zijn. S-avonds hebben ze het hoogste woord, drinken ze zich lam en zingen voor ons onbegrijpelijke liederen. Overdag komen we ze na 10 kilometer tegen in de plaatselijke kroeg waar ze onder het genot van een borrel hun blaren verzorgen. En dezelfde avond begint voor hun het feest weer. Je kijkt je ogen uit.
Daarnaast tref je de meest bizarre figuren aan. Een club Finnen die kennelijk konden kiezen tussen de gevangenis of de Camino, zoveel tegenzin stralen ze in ieder geval uit. Maar ook mensen die het in middeleeuwse klederdracht doen, mensen op slippertjes, mensen met "high tech" spullen en mensen die het op zijn "Juan Boeren Fluitjes" doen.
Spanjaarden en spuitbussen. Geef een Spanjaard een pot verf of een spuitbus en hij zal je op alle mogelijke plekken laten weten dat zijn dorp, stad, regio of provincie onafhankelijk moet zijn. "Navarra Indepencia", "Rioja Autonomia", Lleon Libertad", Gallica por la Gallicianos, op iedere vrije plek. Of het nu een mooi historisch gebouw is of een kale muur of een verkeersbord of wat dan ook er wordt een vrijheidsleus op gekalkt. Madrid is niet bepaald geliefd in deze contereien. Daarnaast zijn er ook mensen die de hele wereld kennelijk willen laten weten dat zij van Juanita, Maria of Anita uit Belgie houden. Soms aandoenlijk soms lastig als het om een bord gaat wat de richting aangeeft waar wij naar toe willen.
Vandaag zijn we "de 100" binnengelopen. Morgen en overmorgen persen we er samen nog een 30+ uit en dan is de laatste etappe naar Santiago een korte. Het weer is slecht, de benen niet veel beter maar de moraal is erg hoog. Kortom we maken er een feestje van.
Vrijdag Santiago de Compostella, zaterdag Madrid, zondag Eindhoven.........wat is de wereld toch klein.

• 09 Juni 2009 - 13:35

Evelien:

Wat gaat de tijd toch snel voorbij!
    Ries vertelde me geloof ik gisteren nog dat ie toestemming had gekregen van Henk om een koekje uit de koekjestrommel te pakken... of was dat toch al wat langer geleden???

Geniet van de laatste kilometers, de gekke Spanjaarden, het heuvelachtige landschap en natuurlijk van elkaar, daar tijdens die tocht!

Veel liefs Ries en Evelien

• 09 Juni 2009 - 14:44

Margriet:

Hoi,hoi, Dat lijkt me nou nog best lastig om na zo'n lange tocht ineens in zo'n kermis terecht te komen, maar als je kunt genieten van al dat merkwaardige volk is het natuurlijk alleen maar leuk. Toch nog een paar mooie dagen gewenst en een behouden aankomst. Lieve groet.

• 09 Juni 2009 - 15:28

(nicht) Mariekli:

Hallo turbo boosters....
    Hoorde van het weekend live van Simon en Marieke over jullie belevenissen.
    Stap voor stap dichter bij je doel. Wat een enorme grote prestatie! ik lees het ook iedere keer bij de andere "schrijvers" weer, maar ik vind er geen variatie op! Dat kleine beetje karnaval tijdens de laatste kilometers maakt het misschien nog wat "zonnig". Ik wens jullie losse spieren voor de laatste meters. En nu zie ja maar dat dat wat ik laatst schreef waarheid wordt, "voor je het weet is het voorbij"

Weet dat ik vrijdag in gedachten de toeters, bellen, vlag en wimpel voor jullie voor de dag haal! Kom goed thuis met zijn 2en.
    liefs
    Marieke

• 09 Juni 2009 - 15:50

Annemie En Mart:

ha, ha, de moraal is hoog, dat horen we graag!
    Steek je nog wel even een kaarsje aan in Santiago de Compostella? Zou je in de haast om thuis te komen misschien nog vergeten!
    Steek je er ook een aan voor onze goede doelen?
    Succes met de laatste lootjes en je kunt al wel gaan zingen: We zijn er bijna.....

• 09 Juni 2009 - 19:53

Lot:

Ik lees weer met genoegen jullie verhaal, wat zal ik dat straks gaan missen..............
    Jullie al onze belangstelling natuurlijk ook, maar met een beetje goede wil, kunnen we er wel wat op verzinnen.
    Gem en Henk trek je niet te veel van al die druktemakers aan,en geniet van de geuren, kleuren, het landschap, maar vooral van elkaar.
    Wat zal jullie leven weer lux lijken na deze enorme ervaring.
    Liefs Lot

• 09 Juni 2009 - 21:41

Ria:

Nog even volhouden!
    Wat een geweldige prestatie en wat een belevenissen!
    Ik wens jullie nog aangename, laatste kilometers!
    Ik heb een poooootje met vet......

tot gauw
    ria

• 10 Juni 2009 - 15:03

Chantal:

Peter Geelen en ik wierpen een blik op jullie site...en warempel...ze komen al terug!!?? 3 maanden lijken heel lang voordat je gaat. Eenmaal er middenin zijn ze zo voorbij. En zo is het eigenlijk ook in mijn beleving gegaan. Hier gaat alles gewoon door/ Eigenlijk is onze Catootje wel een goede graatmeter hoe snel alles gaat.
    Maar goed voor de laatste meters nog heel veel succes. Geniet enorm van het hoogtepunt(nee Henk een ander hoogtepunt)van jullie onvergetelijke trip. En we zien/spreken elkaar al gauw.Groetjes Chantal

• 10 Juni 2009 - 16:49

Sjaak Berkvens:

Hallo Gemmie en Henk.
    Binnen de "honderd". Geweldig!!!!!!!!!!!!!! Nu begint het einde echt in zicht te komen en dat geeft natuurlijk een geweldig goed gevoel en extra moraal. Ik begrijp dat jullie ernaar uit kijken om weer terug naar huis te kunnen. Begrijpelijk want "Oost West, Thuis best". Maar geniet eerst van jullie triomf. Het halen van de eindstreep in Santiago de Compostella. Wat mij betreft mogen jullie je dan aansluiten en bij de spanjaarden die zich lam zuipen. Het zingen zou ik achterwege laten want zoals jullie de spaanse liederen niet begrijpen zal dat omgekeerd ook wel zo zijn. (Over jullie zangkunsten zal ik maar niet oordelen).
    Gemmie en Henk sterkte voor de laatste loodjes en ik lees wel als jullie er zijn.
    Heel veel groetjes

• 10 Juni 2009 - 19:30

Maria:

Nou voor de allerlaatste keer "wat ben ik trots op jullie".
    De grappigste bij ons(Jules) maakte al de opmerking dat jullie dat stukje vanaf Eindhoven dan ook zeker wel te voet doen. Voorlopig zullen de voeten en benen rust verdiend hebben. Er zijn inmiddels wel weer wat mooie nieuwe boeken uit, het zonnetje gaat na morgen hier ook weer zijn best doen en daarbij jullie verhalen delen met het thuisfront. Ook de laatste weken van jullie vakantie zal genieten worden.
    Heel veel succes en genot voor de laatste dagen.

Liefs Maria

• 10 Juni 2009 - 22:49

Floor:

Hoi wederom geweldige tante gem en ome henk,
    Dit is de laatste keer dat ik met jullie fantastische verhalen de tijd doorkom hier op het werk. Als ik mijn volgende dienst weer heb, dan hebben julie alweer een paar nachten in je eigen bed kunnen slapen, hoeven jullie de volgende morgen niet vroeg op om de volgende nacht maar weer een bedje te kunnen vinden en hebben jullie vast al heel veel trotse mensen jullie verhalen echt kunnen vertellen.
    In het begen schreef er een keer iemand dat als je jullie tocht zou vergelijken met de kennedymars dat jullie dan pas in someren-eind zouden zijn. Nu worden jullie dan al gedragen door alle klappende en juichende mensen in someren. En lopen jullie met je armen vol met bloemen bijna over de finish. Bij deze een symbolische bos bloemen voor jullie allebij. Jullie zijn er bijna!!! En ik ben zo trots!!
    liefs floor

• 16 Mei 2010 - 10:46

Theo Veltman:

Dank je wel voor jullie reisverslag. Ik wil deze tocht al lang doen en overweeg het nu te gaan doen, of op zijn minst een deel.
    Als je tijd hebt dan graag de volgende vragen;
    1e Hoe hebben jullie de route gekozen? Is die ergens beschreven?
    2e als je het nog een keer zou doen, zou je dan vooraf slaapplekken reserveren?
    3e ik ga niet vanuit NL lopen, dat is te lang, maar wil vanuit Frankrijk of Spanje gaan lopen. Heb je daar een advies over?

m vr gr