Apres Leon - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Henk Berk - WaarBenJij.nu Apres Leon - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Henk Berk - WaarBenJij.nu

Apres Leon

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk

03 Juni 2009 | Spanje, Foncebadón

Leon voorbij. Het was in Mont de Marsan, ongeveer 150 kilometer voor de grens van Frankrijk en Spanje. We zaten op een terrasje koffie te drinken voor we aan de etappe zouden beginnen toen we werden aangesproken door een vrouw die ons vroeg of we pelgrims waren op weg naar Santiago. Ja. Trots vertelde ze dat haar man dezelfde weg liep en nu " apres Leon " was. Ze wenste ons bon courage en ging verder. We vroegen ons toen af hoe het zou zijn als we zelf voorbij Leon zouden zijn.....het zouden nog 750 kilometer wandelen zijn. Zouden we het halen, zouden onze lijven het nog aankunnen, zou de motivatie er nog zijn? Nu is het zover, we zijn apres Leon. En ja, onze lijven zijn nog goed, evenals de motivatie. Dit laatste niet in het minst door de kinderen die een paar dagen hebben meegenoten van onze "camino". Wij hebben in ieder geval gigantisch van hun genoten en onze accu weer op kunnen laden voor de laatste kilometers.
Na de saaiheid van de meseta komen we nu weer in een streek die bergachtig is met alle voordelen van dien. Mooie vergezichten, prachtige natuur, heerlijke geuren onder de wandeling. De brem bloeit, evenals de hei. De wilde tijm en rozemarijn hebben daar ieder hun aandeel in. Kortom het is weer prachtig. Morgen passeren we de hoogste top van onze wandeling, een kleine 1600 meter.
Daarnaast zijn we nu ook aan het denken hoe de terugreis er uit zal komen zien. Nu we ongeveer weten wanneer we in Santiago de Compostella aankomen, kunnen we ook over de weg terug nadenken. De trein naar Madrid en dan een vliegtuig richting Eindhoven is in ieder geval de snelste optie, zoals we het nu kunnen overzien. 2 en een halve maand van huis doet ons terug verlangen naar alles wat bij ons hoort in Nederland.

  • 03 Juni 2009 - 14:02

    Annemie:

    Ja, ik kan het me wel indenken; een beetje terug verlangen naar...Maar jullie moeten ook beseffen dat er in familiekring en het rondje daarom heen nog nooit zoveel over jullie is gesproken en nog nooit is er zoveel positiefs over jullie uitgestort!! Dat ktijg je NOOIT meer. Geniet ook daar nog maar even van. Maar alè, ik wil die knuffel nu ook wel terug krijgen.Maar zover is het nog niet daarom maar weer onze knuffel!
    Annemie en mart

  • 03 Juni 2009 - 14:28

    Lot:

    Lieve Gem en Henk,

    Ook ik kan het helemaal meevoelen, het gevoel van verlangen naar eigen "huis en haard", de warmte van de mensen om je heen, maar we blijven jullie volgen tot aan het einde. En... blijf genieten van de kleuren en geuren, het heerlijke gevoel moe maar voldaan op de bestemming aan te komen, de warmte van voorbijgangers, de tappa's en het heerlijke glas wijn.
    Ik drink er vanavond weer een op jullie!
    Liefs Lot

  • 03 Juni 2009 - 14:57

    Karel & Margot:

    Wij hebben vanochtend de stoere verhalen over jullie gehoord en over hoe jullie en jullie kinders hebben genoten van het samenzijn. Veel succes met de laatste etappes. Misschien zijn jullie wel terug vóór Simons verjaardag.

  • 03 Juni 2009 - 19:15

    Margriet:

    Onder het wandelen in Zuid-Limburg heb ik veel aan jullie gedacht en aan hoe het zou zijn om zelf daar in het noorden van Spanje te lopen en dan ook nog eens met een flinke rugzak op je rug. De conclusie: petje af voor jullie! Lieve groet

  • 03 Juni 2009 - 19:58

    Frans:

    Henk, wat mij nu al sinds Pinksteren af vraag, hebben ze daar ook Oude Jenever? Want jouw deel is in die dagen zonder gêne in de kelen van andere Pinkstergasten/liefhebbers verdwenen. Ze hebben nog wel op jullie geproost. Toen ik even mijn rug gedraaid had, hadden ze het lef om het zuivel-electrische-koelkastje (jawel!!) leeg te halen om hun verslaving koud te zetten. Het zal dus wel extra smakelijk geweest zijn. Hier alles heel goed. In plaats van tapa’s asperges, Katrien met mooi bollingkje, Hassan een baan (voorlopig 4 maanden), Ron aan het werk, Arnoud geïntegreerd als vervangend kok, Mina gezellig en ik een handicap als vanouds. Ik mis jouw belangstelling voor dit laatste wel een beetje. Sterkte jullie met de laatste loten, we zijn trots op jullie. Niet alle vrienden hebben zo’n (schoon)zus en zwager.
    Frans

  • 03 Juni 2009 - 20:19

    Toon:

    Zo na het pinksterweekend moet natuurlijk iedereen zijn zegje doen. Knap wat jullie daar allemaal uitspoken. Ik ben al moe na een wandeling van een uur met Lobbes en Diva en ik heb niet eens een rugzak op. Hou vol nu het einde in zicht is. Zal jullie het komende weekend missen, maar ook veel aan jullie denken. Groet ook namens Pieternel

  • 03 Juni 2009 - 20:55

    Katrien:

    Peer en ik hebben het regelmatig over jullie. Ik was het adres kwijt, vandaar dat ik een tijdje niets heb laten horen, maar op het pinksterweekend heb ik de naam van jullie website weer gekregen en de foto's en verhalen kunnen bekijken. Ik vind het nog steeds leuk dat ik jullie onderweg heb gezien. Het was een mooie ontmoeting

  • 04 Juni 2009 - 21:43

    (nicht) Mariekli:

    Lieve Gem en Henk,
    zoals jullie terug verlangen naar een weerzien met nederland, zo voel ik mij op het moment ook. Dit weekend weer even terug naar de roots! "Mijn familie" zien; neven en nichten met kinderen of die die onderweg zijn, ooms en tantes die ik meer als 5 jaar niet heb gezien. Ik kijk er erg naar uit en Tim en Lou ook! Jammer dat ik jullie niet zie, maar door het bijhouden van jullie verslagen, ben ik in gedachten vaak begleidster op jullie wandelwegen. Voor dit moment wens ik heel veel goede "laatste" loopkilometers; waarbij je weer langzaam de geur van thuis in de neus zal krijgen......
    liefs Marieke

  • 05 Juni 2009 - 10:40

    Lot:

    Lieve gemmie en henk,

    Ik vertrek zo meteen naar Breedenbroek voor het rooijakkers weekend. Jammer dat jullie er niet zijn, maar er zal weer veel en vooral positief over jullie gepraat worden. Dus............aanwezig zijn jullie toch.
    een rooijakkersknuffel van mij. Lot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Een pelgrimage van Vezelay naar Santiago de Compostela. Ongeveer 1800 kilometer die we in 3 maanden willen lopen. Een uitdaging. S'morgens niet weten waar je s'avonds slaapt, niet weten of je onderweg iets te eten kunt kopen. Ontmoetingen, ontberingen en onthaasting.

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 67446

Voorgaande reizen:

01 April 2009 - 30 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: