En dan nog een bed. - Reisverslag uit Viaña, Spanje van Henk Berk - WaarBenJij.nu En dan nog een bed. - Reisverslag uit Viaña, Spanje van Henk Berk - WaarBenJij.nu

En dan nog een bed.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk

17 Mei 2009 | Spanje, Viaña

We vorderen gestaag. Het landschap is prachtig, de paden lijken soms wel aangelegd speciaal voor pelgrims. We lopen door wijngaarden, olijvenboomgaarden, langs amandelbomen, door korenvelden waar de klaprozen met hun donkerrood mooi afsteken. De vergezichten zijn adembenemend. Altijd omringd door de bergen, heuvels die je oploopt kun je vanzelfsprekend ook weer af. Achter iedere bocht volgt een andere hetgeen ook geldt voor de bergen. Dorpjes zijn als uit een toeristenfolder. Het eten is verrukkelijk, tapa´s maar ook de plaatselijke specialiteiten. De cafebaas is aangenaam verrast als je om de lokale wijn vraagt. Niet zelden ontdek je een plaatselijk en waarschijnlijk illegaal drankje, uit een dubieuze fles, zonder etiket, en met veel alcohol. Je slaapt er prima op.
De tocht trekt vele zonderlinge figuren uit vele landen. Allemaal met een eigen verhaal, een eigen motief om de tocht te lopen en met hun eigen-"aardigheden". Koreanen, Japanners, Canadezen, Nieuw Zeelanders, Amerikanen en Europeanen uit welk land je ook maar wil.
Gisteren met wat Amerikanen aan tafel gezeten die hun hele hebben en houwen verkocht hadden om de wereld te zien en de weg naar Santiago hoorde daar ook bij. Ik heb beloofd hun site te vermelden..bij deze. www.paulandvickionline.com .
Waarom de titel? We komen er achter dat door de drukte je steeds eerder op moet staan om een bed te kunnen regelen. Veel mensen lopen slechts 10 tot 15 kilometer per dag en zijn vervolgens om 12 uur "binnen". De mensen die wat langer willen lopen, zoals wij komen dan voor een volle albergue te staan. Dus je kunt kiezen, zeer vroeg op staan om je kilometers te maken of je voegen bij de rest en kiezen voor kortere etappe´s. Kortom een spagaat.
Morgen gaan we voor de 40, vandaag 30 en we waren net op tijd in een albergue met 54 plaatsen, en driehoog stapelbedden....dat is wat als je snachts naar het toilet moet.
Nog 600 kilometer.

• 17 Mei 2009 - 14:31

Lot:

Ja,Henk dat is wat zo,n hoog bed als je 's avonds voor je bed op je knietjes je avondgebed moet bidden!!

Nog 600 km.dat is van mij uit op en neer naar Maastricht, maar als je 40 km per dag gaat lopen dan heb je over 15 dagen je doel bereikt, dat is op 1 juni en dan heb je de tocht in 2 maanden gelopen. Misschien wel goed voor het Ginnesbook of records.
    Ik wens jullie morgen weer een aangename wandeling en geniet van al het moois dat je op je weg tegenkomt.

Lieve groet Lot

• 17 Mei 2009 - 20:52

Hans Vermaat :

Vanuit het Groningse dorp Oosterwijtwerd volg ik jullie belevenissen in Spanje. Mei... en nu al razend druk. Hoe moet dat in juni, juli...
    Tien jaar geleden was het toch nog wat rustiger, hoewel Frankrijk altijd relatief een oase van rust was.
    Jullie hebben het tempo er in. Fantastisch!
    Hoe is met één van jullie "sub doelen"? Steken jullie nog steeds een "laatste"op?
    Veel succes onderweg en geniet van het mooie landschap en de interessante mensen onderweg.

• 18 Mei 2009 - 01:29

Floor:

als tante lot haar berekening klopt (en dat is zo) dan hebben jullie voor het rooijakkersweekend jullie einddoel bereikt. Gezellig, dan wil ik dan alle verhalen 'live' horen. Ik geloof dat ome herman nog wel het een en ander aan de kamerindeling kan veranderen. Dan wordt het een misschien wel weer een stapelbed, maar ik geloof dat ze daar niet hoger zijn dan 2.
    Succes verder en tot op het rooijakkersweekend (haha)
    groetjes floor

• 18 Mei 2009 - 22:10

Marieke:

Hé ik las het de reactie van floor. klopt jullie kunnen in de achterhoek live verhaal doen. ik red het niet meer om te voet die meer als 600km naar het noorden te doen, dus ik neem dan maar de trein vanuit zwitserland. leuk om jullie zo te volgen en eh petje af....
    lieve groet
    marieke